Du er her

Hjemløse ud af Jobcentret

ons, 01-12-2021, 12:08
Sofie Bay-Petersen
Informationsmedarbejder, SAND
Støt SANDs borgerforslag

SAND mener, at ansvaret for indsatsen for hjemløse på kontanthjælp skal flyttes fra jobcenteret (beskæftigelsesforvaltningen) til socialforvaltningen.

Jobcenteret. Alene ordet er med til at få det til at løbe koldt ned ad ryggen på de fleste hjemløse. Ikke fordi der er tale om arbejdssky elementer, der ikke vil arbejde, men fordi de gode oplevelser med Jobcentret kan ligge på et meget lille sted. Tvang, ingen tillid, stress, meningsløst er nogle af de ord der bliver brugt om Jobcenteret.

”Når man ikke har et sted at sove eller finde ro, er det meget svært at stå til rådighed. Man bliver mødt af et ’du skal’ og man bliver aldrig lyttet til. Og hvis man ikke møder op eller retter ind, lukker de kassen i”, lyder det fra en af deltagerne på SANDs borgerforslags-workshop.

”Når man er på evig jagt efter tag og varme kan man ikke leve op til deres krav. Der skal styr på alt det andet der roder, før man kan overskue at stå til rådighed”, som en anden deltager siger.

Derfor giver det meget mere mening at hjælpen til hjemløse rykkes over i socialforvaltningen hvor man rent faktisk kan få hjælp til de problemer man har.

Borgerforslag = brugerforslag
Borgerforslaget er fundet på og stillet af en gruppe hjemløse. Det så dagens lys på en ValgCamp inden det nyligt overståede kommunalvalg. Her kom en gruppe til at diskutere at når hele ens liv sejler, man har ikke noget sted at bo og der er fx ikke styr på misbrug eller psykisk sygdom, så giver det meget lidt mening, at man som det vigtigste skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Det eneste medarbejderne i Jobcentret kan hjælpe med er arbejde og aktivering – alt det andet ’har de ikke noget at gøre med’.

Det eneste medarbejderne i Jobcentret kan hjælpe med er arbejde og aktivering – alt det andet ’har de ikke noget at gøre med’.

Det er også utrygt, at man bliver ramt på sine penge hvis man ikke lever op til reglerne.

”Det er mega-stressende at man ikke ved om man får sine penge udbetalt – eller hvor meget man får. Nogen gange ved jeg slet ikke hvad det er jeg ikke har levet op til. Det får man det altså ikke bedre af”.

”Kære Jobcenter. Når I laver en fejl, så går det ud over os andre. Men når vi laver en fejl, så trykker I på knappen. Og det er NEJ-knappen!”

SAND mener, at ansvaret for indsatsen for hjemløse på kontanthjælp skal flyttes fra jobcenteret (beskæftigelsesforvaltningen) til socialforvaltningen.

Jobcenteret. Alene ordet er med til at få det til at løbe koldt ned ad ryggen på de fleste hjemløse. Ikke fordi der er tale om arbejdssky elementer, der ikke vil arbejde, men fordi de gode oplevelser med Jobcentret kan ligge på et meget lille sted. Tvang, ingen tillid, stress, meningsløst er nogle af de ord der bliver brugt om Jobcenteret.

”Når man ikke har et sted at sove eller finde ro, er det meget svært at stå til rådighed. Man bliver mødt af et ’du skal’ og man bliver aldrig lyttet til. Og hvis man ikke møder op eller retter ind, lukker de kassen i”, lyder det fra en af deltagerne på SANDs borgerforslags-workshop.

”Når man er på evig jagt efter tag og varme kan man ikke leve op til deres krav. Der skal styr på alt det andet der roder, før man kan overskue at stå til rådighed”, som en anden deltager siger.

Derfor giver det meget mere mening at hjælpen til hjemløse rykkes over i socialforvaltningen hvor man rent faktisk kan få hjælp til de problemer man har.

Borgerforslag = brugerforslag
Borgerforslaget er fundet på og stillet af en gruppe hjemløse. Det så dagens lys på en ValgCamp inden det nyligt overståede kommunalvalg. Her kom en gruppe til at diskutere at når hele ens liv sejler, man har ikke noget sted at bo og der er fx ikke styr på misbrug eller psykisk sygdom, så giver det meget lidt mening, at man som det vigtigste skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Det eneste medarbejderne i Jobcentret kan hjælpe med er arbejde og aktivering – alt det andet ’har de ikke noget at gøre med’.

Det eneste medarbejderne i Jobcentret kan hjælpe med er arbejde og aktivering – alt det andet ’har de ikke noget at gøre med’.

Det er også utrygt, at man bliver ramt på sine penge hvis man ikke lever op til reglerne.

”Det er mega-stressende at man ikke ved om man får sine penge udbetalt – eller hvor meget man får. Nogen gange ved jeg slet ikke hvad det er jeg ikke har levet op til. Det får man det altså ikke bedre af”.

”Kære Jobcenter. Når I laver en fejl, så går det ud over os andre. Men når vi laver en fejl, så trykker I på knappen. Og det er NEJ-knappen!”